Interviu în exclusivitate acordat de vicepreşedintele politic al UDMR, László Borbély




Târgu Mureş şi câştigurile descentralizării

Guvernul şi-a angajat recent răspunderea în  Parlament asupra proiectului de lege privind descentralizarea. UDMR a depus peste 80 de amendamente la acest proiect, iar jumătate dintre acestea au fost incluse în acest document.
În urmă cu câteva zile, sportivii din Târgu Mureş, au protestat împotriva liderilor UDMR, Kelemen Hunor si László Borbély, carora le-au reproşat că prin amendamentele depuse la proiectul Legii Descentralizării s-au opus predării unor baze sportive către Primăria Târgu Mureş, astfel ca acestea sunt prevăzute să rămână la Ministerul Tineretului şi Sportului. Pentru a afla un răspuns legitim despre această situaţie, ne-am adresat chiar vicepreşedintelui politic al UDMR.
          László Borbély a afirmat portalului nostru: “Este o acţiune a primarului oraşului Târgu Mureş, acţiune care îl caracterizează. Este evident că primarul încearcă să inducă în eroare opinia publică, deoarece nu vrea nimeni să ia nimic din proprietatea oraşului. Cele două baze sportive au fost şi până acum în administrarea Ministerului Tineretului şi Sportului, iar patinoarul nici nu putea să fie predat, deoarece deocamdată nu este gata. Primarul ar trebui să fie fericit, deorece multe oraşe au candidat pentru a obţine titlul de Centru Regional de Excelenţă a Sportului, ceea ce înseamnă că sunt susţinute din bugetul central, iar diferitele federaţii sportive vor organiza în aceste centre multiple acţiuni sportive. La Târgu Mureş va fi înfiinţat unul din cele 8 centre regionale de excelenţă a sportului care urmează să fie constituite la nivelul tării, ceea ce este perfect justificat, deoarece aici se află cele două baze sportive. Îmi exprim încrederea că şi pationarul va fi gata în curând, iar acesta va fi un complex sportiv multifuncţional care va fi legat de Sala Polivalentă printr-un tunel-pasarelă, şi unde vor putea avea loc multe competiţii europene şi internaţionale. De asemenea, mai este un centru olimpic de pregătire, pe lângă depozitul de armăsari, construit pe jumătate de Romgaz Târgu Mureş, pe care dacă l-ar finaliza Guvernul, într-adevăr Târgu Mureş ar deveni un centru sportiv al Transilvaniei. Dacă nu intră totul în proprietatea Primăriei, primarul îşi pierde gândirea raţională şi începe să organizeze acţiuni de protest şi să amplaseze bannere uriaşe, care – după câte ştiu – au fost deja strânse. Din cauza acestor acţiuni ale primarului vom  intenta proces împotriva Primăriei Târgu Mureş. Eu am depus deja sesizările noastre la organele abilitate, respectiv la Primărie, în care am solicitat să se precizeze cine se află în spatele acestor acţiuni. Noi ştim cine a fost, însă nu au avut curajul să scrie pe aceste bannere cine a iniţiat aceste acţiuni. Vom intenta proces la Curtea de Apel Contencios Administrativ Târgu Mureş şi este posibil că vom depune şi o sesizare penală, deoarece tot ceea ce s-a întâmplat a fost, pur şi simplu, o acţiune de defăimare la adresa noastră. Împotriva Primăriei vom depune o sesizare şi vom intenta proces, dar deocamdată aşteptăm răspunsul de la ei. În context, aş putea să vă dau 2-3 exemple. Nici vorbă că noi nu am ajutat Primăria. În ultimii trei ani, când am fost la guvernare, a revenit în proprietatea oraşului baza sportivă a Clubului Steaua. Tot pe baza unei hotărâri de guvern, au fost trecute în propietatea oraşului vechiul stadion şi parcul Ligeti. Iar acum, conform Legii Descentralizării, oraşul a primit în administrare ştrandul 1 Mai, unde, tot din cauza intervenţiei primarului, a eşuat construirea unui bazin de înot din fonduri alocate din bugetul central. Primarul a spus atunci că va prelua el şi va suporta 30% din cheltuieli, însă nici nu l-a preluat şi nici nu a fost începută această investiţie. Acum, datorită Legii Descentralizării această investiţie va fi transferată Primăriei, aşa că această instituiţie va avea de lucru în următoarea perioadă”.

Descentralizarea României – pasul deciziilor sau decizionalilor!?

Procesul de descentralizare a stârnit îngrijorare şi în rândul unor specialiști. Comitetul Naţional Român ICOMOS – ICOMOS este o organizaţie de expertiză a UNESCO - a adresat o scrisoare ministrului Culturii, Daniel Barbu, în care reclamă unele pericole pe care le-ar aduce descentralizarea. Comitetul Naţional Român ICOMOS, constituit exclusiv din specialişti în domeniul patrimoniului construit, a luat cunoştinţă cu îngrijorare de felul în care este gândită trecerea atribuţiilor Direcţiilor de cultură la Consiliile Judeţene, ceea ce va însemna – susţine comitetul - că statul român nu va putea ocroti  patrimoniul cultural naţional. În legătură cu îngrijorarea Comitetul Naţional Român ICOMOS , László Borbély a precizat: “Unii se tem că aceste Consilii Judeţene nu vor adopta deciziile în mod responsabil. Nu trebuie să ne speriem. Există un control. Însă, nu poţi să mergi la Bucureşti pentru fiecare hârtie. Uneori aceste verificări au necesitat luni de zile din cauza faptului că la Bucureşti nu s-a întrunit acest comitet. Şi eu ştiu despre un caz: chiar şi o simplă amplasare a unei statui trebuia să fie vizată la Bucureşti de experţii comitetului ICOMOS. După părerea mea, această decizie este binevenită, însă trebuie mare atenţie pentru ca legile ţării să fie respectate. Nu se poate spune de la bun început că nu vor fi respectate legile de către comisiile aflate în subordinea Consiliilor Judeţene”.

Relaţiile româno – ungare în lumina recentei reuniuni: întrebări şi posibile răspunsuri

Răspunzând la o altă întrebare, prin care ne-am referit la summit-ul  ţărilor central-est europene şi China, recent încheiat la Bucureşti, la care şi Ungaria, care a fost reprezentată prin premierul Viktor Orbán, vicepreşedintele politic al UDMR a menţionat că “este un mesaj negativ” faptul că premierul român Victor Ponta s-a întâlnit cu toţi premierii, participanţi ai summit-ului, cu excepţia premierului ungar, Viktor Orbán. Astfel că nici de această dată nu a avut loc un dialog bilateral român-ungar. “Ultima dată, acum două săptămâni, la reuniunea MÁÉRT, care a avut loc la Budapesta, i-am spus atât ministrului ungar de externe, János Martonyi, cât şi secretarului de stat în MAE din Ungaria, Zsolt Németh, că este o situaţie nefastă care s-a creat datorită faptului că de ani de zile nu s-au întâlnit nici cei doi şefi de stat şi nici cei doi premieri, mai cu seamă în condiţiile în care se spune că între cele două ţări există o strategie de parteneriat. Este clar că nu este bine nici pentru Ungaria şi nici pentru România, dar nici pentru minoritatea maghiară din România şi nici pentru minoritatea română din Ungaria. Trebuie să se întâlnească, trebuie să se aşeze la masa negocierilor, chiar dacă există opinii diferite. De aceea existăm, ca să discutăm. Nu are sens să ne motivăm tot timpul şi să spunem că celălalt este cel care nu vrea să se întâlnească”.

UDMR – premise pozitive de colaborare cu Fidesz

Cu acest prilej, premierul Viktor Orbán a avut o întrevedere cu preşedintele UDMR, Hunor Kelemen. Înâlnirea a fost apreciată drept pozitivă de vicepreşedintele politic al Uniunii. “Mai mult de atât – a spus László Borbély –, aceste întâlniri au devenit sistematice. Cei doi au discutat şi au înţeles că UDMR întreţine acum o relaţie mult mai bună cu Guvernul ungar şi cu partidul de guvernământ. Şi partea ungară a înţeles că UDMR este partenerul legitim, că este susţinută de electoratul maghiar. Este şi în interesul nostru să dezvoltăm relaţii bune cu Guvernul ungar, oricare ar fi el, să fim adepţii principiului echidistanţei în realaţiile noastre cu partidele din Ungaria, şi – evident – să susţinem îmbunătăţirea relaţiilor între cele două ţări”.

Iniţiativa Cetăţenească Europeană – obiective ambiţioase

Printr-o altă întrebare ne-am referit la iniţiativa cetăţenească europeană privind protecţia minorităţilor, respinsă de Comisia Europeană şi contestată de UDMR, în condiţiile în care – potrivit informaţiilor noastre de presă – procesul la Tribunalul UE de la Luxemburg, referitor la respingerea acestei iniţiative, va începe probabil peste un an. În acest sens, László Borbély a precizat că UDMR a înainat o contestaţie şi “vom vedea ce se va întâmpla, dar, independent de acest proces, ne gândim să ne lansăm din nou în acţiunea de strângere de semnături, iar în Parlamentul European trebuie să reuşim să obţinem chiar modificarea Tratatului de la Lisabona, deoarece nu se poate mătura, pur şi simplu, de pe masă voinţa sutelor de milioane de cetăţeni europeni, în condiţiile în care în diferite ţări europene trăiesc diferite minorităţi”.

Reuniunea Programului de Parteneriat Estic al UE - 2013

La întrebarea, dacă va participa şi domnia sa la summit-ul Parteneriatului Estic la care vor lua parte șefi de stat sau de guvern din Uniunea Europeană și din vecinătatea estică a blocului comunitar, care se va desfășura joi și vineri la Vilnius, vicepreşedintele politic al UDMR a declarat: “Cu acest prilej, noi, preşedinţii comisiilor de politică externă, vom avea o întâlnire separată, astfel că va fi prezentă toată lumea cu care vom purta o discuţie de fond cu privire la Ucraina şi despre chestiuni de altă natură de care este preocupată Europa”.
De menţionat că în data de 28-29 noiembrie va avea loc, la Vilnius, summit-ul Parteneriatului Estic. La acest summit Republica Moldova și Georgia urmează să parafeze Acordul de asociere cu UE, în timp ce Ucraina, care ar fi trebuit la rândul său să semneze acest document, a anunțat că suspendă acest proces.
Prima reuniune a Programului de Parteneriat Estic al UE a avut loc pe 7 mai 2009, la Praga, iar cea de-a doua pe 29-30 setembrie 2011, la Varşovia. Uniunea Europeană a intenţionat să includă iniţial, între partenerii săi estici, saşe state din fosta Uniunea Sovietică: Ucraina, Belarus, Republica Moldova, Georgia, Armenia şi Azerbaidjan. 

Interviu realizat de: Balázs Magdolna