Respingerea iniţiativei cetăţeneşti europene privind introducerea dreptului la autodeterminare în legislaţia Uniunii Europene



         În zbaterile şi frământările ce s-au manifestat în Europa lovită de criză se numără şi curentele care vizează separarea şi fragmentarea statelor. Şi cum în geopolitică principiul acţiunii şi reacţiunii este esenţial,  trebuie căutate interesele pe care aceste mişcări le-ar servi. Şi aici pot fi aduşi în discuţie adversarii sau detractorii Europei Unite.
         Pe acest fundal, începând cu 1 aprilie 2012, Uniunea Europeană a creat posibilitatea pentru ca cetăţenii săi să beneficieze de dreptul iniţiativei cetăţeneşti europene, prin intermediul căreia, în anumite condiţii – un milion de adeziuni, din cel puţin şapte state membre – se poate cere introducerea în legislaţia europeană a unei prevederi care să mulţumească organizaţia/iile iniţiatoare şi, probabil, cetăţenii europeni semnatari.
         Profitând de oportunitate, o organizaţie catalană (Comisia Internaţională a Cetăţenilor Europeni – ICEC), care a cerut sprijin şi din alte ţări europene, a înregistrat, în data de 4 decembrie 2012, iniţiativa cetăţenească intitulată „Întărirea dreptului la autodeterminare în legislaţia UE”, a cărei înregistrare a fost respinsă  de către Comisia Europeană, la începtul acestui an de Comisia Europeană, pentru că subiectul nu este considerat de competenţa organismelor europene şi prevăzut ca atare.
         Făcând o paralelă între viziunea oficilalilor europeni şi cea a unora dintre liderii maghiari din România, am încercat să vedem care este viziunea lor, Izsák Balázs, preşedintele Consiliului Naţional Secuiesc (CNS) şi Zsolt Szilágyi, vicepreşedintele Partidului Popular Maghiar din Transilvania (PPMT) au declarat portalului nostru că, într-adevăr, obiectivul vizat de iniţiativa catalană nu era unul realist, fapt care a condus la respingerea sa de către reprezentanţii Comisiei Europene (dat fiind că nu intră în competenţa acesteia).
         De asemenea, vicepreşedintele PPMT, Zsolt Szilágyi, a detaliat, referindu-se la acţiunile realizate în plan european de formaţiunea pe care o reprezintă, că nu au putut fi obţinute mai multe rezultate pentru că „din păcate, UDMR nu a dorit acest lucru şi şi-a ales un alt drum” decât cel al colaborării. În ultima perioadă, de un an şi jumătate, preşedintele Consiliului Autonomei Maghiare din Transilvania, László Tőkés, a convocat de partu ori o consfătuire, la care, evident,  a fost invitată şi UDMR, împreună cu celelalte organizaţii maghiare din Bazinul Carpatic. Din punctul nostru de vedere este regretabil că UDMR nu este dispus să discute cu organizaţiile maghiare transilvănene şi din Bazinul Carpatic, şi cu atât mai mult doreşte să discute cu alte partide şi cu alte comunităţi din Occident. Cred că puteam să adoptăm o poziţie mult mai eficientă, dacă ne-am fi  raportat la această chestiune ca la o cauză europeană şi nu ca la o luptă politică internă transilvăneană”.
         Cu prilejul interviului acordat, Zsolt Szilágyi a avut amabilitatea de a ne explica care este viziunea corectă asupra conceptului de „comunitate naţională autohtonă”, noţiune asupra căreia se concentrează multe dintre acţiunile unor organizaţii europene şi chiar ale PPMT.
Iată ce ne-a declarat:
„În cadrul dreptului internaţional, precum şi între experţii juridici există o veche dispută despre comunităţile care pot fi considerate autohtone. Cred că la această dispută un răspuns găsim în raportul elaborat de ONU, în anii 70. Aşadar,  prin comunităţi naţionale autohtone înţelegem acele comunităţi care, prin domiciliu, cultura şi limba lor sunt legate - mergând în urmă cu mult timp – sunt legate de un singur loc din Europa, faţă de comunităţile emigrante, respectiv refugiate din cauze politice, sociale sau economice. Este de la sine înţeles că Europa trebuie să-şi apere diversitatea culturală, inclusiv cultura autohtonă, chiar dacă aceste culturi nu se află în ipostaze dominante în ţara sau societatea respectivă în care există, în care trăiesc".

Balázs Magdolna